Pozytywna Dyscyplina to coraz bardziej popularna w Polsce metoda wychowawcza (opracowana przez dwóch austriackich psychiatrów Alfreda Adlera i Rudolfa Dreikursa), jest oparta na wzajemnej miłości i szacunku. Ma pomóc zarówno dziecku, jak i rodzicom. Dziecko ma wspierać w radzeniu sobie z emocjami, a rodziców w zrozumieniu zachowań dziecka, jego motywów, myśli i uczuć.
Zakłada uprzejmość i stanowczość jednocześnie. To wychowanie bez kar i nagród. Zamiast nich odwołujemy się do konsekwencji naturalnych, rzeczowej rozmowy i stosujemy docenienie oraz zachętę. Ta metoda jest wykorzystywana również w szkołach w pracy nauczycieli z dziećmi i młodzieżą.
Nasza szkoła językowa była pierwszą szkołą w Łodzi, która wdrożyła zasady Pozytywnej Dyscypliny na zajęciach. Zależy nam na tym, aby nasi uczniowie czuli się u nas dobrze, odczuwali satysfakcję i radość z bycia w grupie, w naszej społeczności, aby doświadczali wsparcia i zrozumienia, jednocześnie doskonaląc swoje kompetencje językowe, ale też umiejętności społeczne.
Pozytywna Dyscyplina – 5 fundamentalnych zasad:
- Pomaga dzieciom poczuć łączność i przynależność do grupy, co przekłada się na ogólny dobrostan i motywację do działania (nauki).
- Jest jednocześnie pełna szacunku i wymagająca: miękka i zdecydowana w tym samym czasie, czyli twarda dla problemu i miękka dla osoby.
- Jest skuteczna długofalowo: bierze pod uwagę to, co dziecko myśli, czuje, czego się uczy i jakie podejmuje decyzje o sobie samym i o swoim świecie i jak decyduje się postępować w przyszłości, aby przetrwać i odnosić sukcesy.
- Uczy ważnych umiejętności społecznych i życiowych: szacunku, dbania o innych, rozwiązywania problemów, współpracy oraz umiejętności wnoszenia wkładu i bycia pożytecznym w domu, szkole i większej społeczności.
- Zaprasza dzieci do odkrywania, jak bardzo są zdolne i kompetentne. Zachęca je do konstruktywnego używania swojej osobistej siły i autonomii.
Stosujemy zasady Pozytywnej Dyscypliny, szerząc tę ideę wśród rodziców naszych uczniów i wspierając ich w wychowaniu dzieci. Zajmujemy się obszarem, poza nauczaniem języków obcych, bo wiemy, że nie da się oddzielić głowy od serca ani nauki od emocji. Wierzymy i wiemy, jak ważne jest psychologiczne wsparcie dzieci i młodzieży w ich rozwoju i właśnie taką pomoc oferujemy naszym uczniom oraz ich rodzicom.